Muzisch werken
Kinderen op de vlucht hebben slechts beperkt toegang tot muzische organisaties (muziek, dans, theater, beeld, media). Die muzische disciplines kunnen zeer therapeutisch zijn, de leefwereld van kinderen vergroten en verbindend werken. Verschillende organisaties proberen meer toegang tot muzische disciplines te realiseren. Hier vind je een paar informatieve artikels en voorbeelden van voorbije en actuele projecten en mogelijke partners. Via de snelle links kom je terecht bij organisaties die op hun beurt inspiratie en voorbeelden aanreiken.

Muziek
Het Nederlandse tijdschrift Sam Sam schrijft bijdragen over multicultureel burgerschap in de klas. Via deze link vind je een artikel over het effect van muziek op weeskinderen in Kabul.
Klara Festival en SOS kinderdorpen organiseerden van 2017 tot 2020 het project 'The Sound of Home'. Dankzij dit project konden kinderen uit opvangcentra gratis naar de muziekschool. Voorlopig staat het project on hold. Maar hier kun je een artikel lezen over de doelstellingen en hieronder vind je een filmpje.
On-Track is een maatschappelijk project dat kinderen in asielcentra wil versterken in het Nederlands door samen te zingen. Een kinderkoor is opgericht in het opvangcentrum van Kapellen.
Vluchtelingenwerk Nederland zet met het project Samenspel op verschillende manieren in op de kracht van muziek. In het filmpje hieronder zie je kinderen oefenen voor het 'meedoe' concert 'Boer'.
Muziek kan ook heel therapeutisch zijn. De organisatie CreaThera biedt laagdrempelige therapeutische muziekworkshops voor basisscholen en opvangcentra. Op het programma: het maken van liederen, raps, instrumentale composities, toonmomenten en/of een muziektheaterstuk. Voor het project Beats, Words en Moves is er dit filmpje en een inspiratiegids. Via deze link kun je hen bereiken en hier vind je wat theoretische achtergrond bij muziektherapie.
Wil je kinderen kennis laten maken met de kracht van klanken en stilte? Dan is een bezoek aan het klankenbos de overweging waard. Tussen de bomen van een bos zitten allerlei installaties verscholen. Een mooie combinatie van muziek en natuur.
Beeldend werken

Beeldend werken vergroot de uitdrukkingskracht van kinderen. Voor kinderen die de landstaal nog niet spreken, kan beeldend werken een hulpmiddel zijn om zich uit te drukken. Voor kinderen die een trauma opliepen, kan het therapeutisch werken.
Wil je kinderen op de vlucht met beeldende kunsten in contact brengen? De organisatie Wonderwijs heeft veel expertise.
Voor jongere kinderen zijn de publicaties 'Ontvlambare Vingers', 'Gepeuter' en 'Spiegeltje, spiegeltje' van het VBJK interessant.
Wil je kinderen die nog maar weinig Nederlands kunnen laten tekenen en daarover praten? Dan is 'Praten met Portretten', een samenwerking tussen CEGO en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen een interessante publicatie.
Dansen
In Nederland bundelden UNICEF, Warchild en Save the Children hun expertise in het project 'TeamUp'. TeamUp biedt gestructureerde sport-, spel- en bewegingsactiviteiten voor kinderen van 6 tot 18 jaar en koppelt die aan sociaal-emotioneel welbevinden. Het project zet beweging centraal. Zo kunnen kinderen op de vlucht vanaf dag één meedoen met de activiteiten.
In onderstaand filmpje getuigt Sara over de activiteiten van TeamUp.
Drama
'Stichting Lezen Nederland' brengt mensen samen die zich vanuit verschillende disciplines buigen over voorlezen voor kinderen op de vlucht. Op hun website kun je een gratis webinar volgen en het onderzoeksrapport Voorleesprojecten voor Vluchtelingenkinderen raadplegen.
De Verhalenweverij zet in op leesplezier voor kinderen in kwetsbare leefsituaties, anderstalige nieuwkomers en mensen met een migratie-achtergrond. Vrijwilligers gaan voorlezen in asielcentra, met boeken of Kamishibai. Dit filmpje geeft een korte uitleg over de werking van de Verhalenweverij.
Multimedia
'Link in de Kabel', Digidak en Blenders vzw ontwikkelden 'Story of my Life' een project over 'digital storytelling' voor anderstalige nieuwkomers. Wil je zelf een traject 'digital storytelling' opstarten, dan kun je deze leidraad raadplegen.
Terug naar de reis Terug naar de bibliotheek